fredag 26. juni 2015

Rødstrupe hekket i en vanlig meisekasse.




Under sjekk av meisekassene mine ved Nitelva 1 juni, kom jeg fram til et felt hvor det nylig var hugget en hel del trær. Et øyeblikk kjente jeg meg nesten ikke igjen, - før jeg fikk øye på kassen som hadde hengt der i mange år. Kassen henger på et grantre, drøyt halvannen meter over bakken. Da jeg kom bort til kassen, hørte jeg en tikkende varsling som definitivt ikke kom fra en meis, men derimot fra en rødstrupe. Kassa inneholdt 7 egg.



7 juni sjekket jeg kassen igjen, og da var det 3 små unger med «punke-sveis» i den, samt noen egg.


16 juni ringmerket jeg to av rødstrupeungene, den tredje var død. Tre ubefruktede egg lå igjen.

Det er vel ikke så ofte at rødstrupen slår seg til i meisekasser. Jeg har iallefall ikke erfart eller hørt om det tidligere. I Haftorn's «Norges fugler» fra1970, er det bare omtalt ett tilfelle der den hekket i en åpen kasse beregnet for gråfluesnapper i Oslo i 1948.

Er det noen av dere som vet noe mer om rødstruper og hekking i fuglekasser?

( Ellers har det vært en miserabel hekkesesong i meisekassene mine. Heller ikke kattugla ved Stilla hekket i kassen der, noe den gjorde de to foregående sesongene)






2 kommentarer:

  1. Jeg har vært borti dette en gang på Fornebu. I 2007 tror jeg. En litt fillete kasse, men ikke med veldig stort hull. Den hang i ganske tett løvkratt i det som en gang var en slags rundkjøring av et eikeholt ved parkeringsplassen.

    SvarSlett
  2. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett