onsdag 6. mars 2013

Treg start


- trodde jeg, men da jeg kikket på tallene for tidligere år, så gikk det enda tregere da. Det vil si at jeg nå har fått flere fugl med like mange merkedager.
De vanligste artene ved foringsplassene, i egen hage og ved Øyeren, er selvsagt disse to.


I tillegg er det blitt noen få av andre arter, for eksempel gråsisik, dompap og spettmeis, ingen uvanligheter der i gården.
Klarer ikke helt å holde meg unna stokkendene og måkene i Nitelva/Lillestrøm ved utløpet av varmt vann fra renseanlegget. De avleste måkene er som regel fra Oslo-gryta, men en kom fra Rygge før den var tilbake nær merkestedet en måned senere. En ukjent stokkand er lest av, men data er ikke sendt inn enda.
For vel en måned siden tok endene mat av hånda mi, men da var jeg uten merkeutstyr. For en uke siden kom de ikke nærmere enn dette: (Lukter de ringer og tenger??)

Dermed blir det nok ingen merkinger av stokkand i år heller.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar