mandag 3. september 2012

Carsten høster frukter av tidligere innsats.

Det hender jeg får tid til annet enn måker. Ikke fullt så ofte finner jeg på å skrive om det. Her kommer en liten oppsamling av noen av sommerens begivenheter som dessverre ikke har fått noe eget innlegg.
Først stær. Som tidligere nevnt får jeg dem til i noen Sørlandskasser. Her i Oslobyen er det dårligere. Jeg har forsøkt på øyene hvor det hekker et og annet par i fjæra. Det virket ikke. Jeg har forsøk i nærheten av hestebeiter, det har ikke virket. Det har virket i en kasse ved Gjersrudtjern, så der hang jeg ut to til. Da sluttet de å virke.
Neste ide var et sted med mye gressplen. Ekebergsletta. Største jeg fant som ikke er bygget om til kunstgressbane…


12 kasser ble hengt ut sist høst. 4 grupper av 3. Alle i ca 4 m høyde. Gjett hvor lang stigen min er?
Det virket! Selv om kassene kom ut etter at de fleste hadde reist fikk jeg tilslag i 4. Det var jeg veldig fornøyd med første sesong. En ettermiddag i slutten av mai fikk 20 unger ring.

Man kan jo bare ikke bli lei av disse minste?

Motivert av resultatet kjørte jeg videre til Gjersrudtjern og merket 2 kull til!
Der ute hadde jeg også spionert litt på trosten. Minst 10 par gråtrost. Forbausende mange i granbusker og ikke langt oppe i mastefuruer eller gebrekkelige seljer.


Men jeg var for sent. Ikke mer enn ca 5 dager, men jeg skulle vært der 17. mai. Dette er ikke noe å stikke fingrene borti! De fyker alle veier. Noen kull var sågar ute allerede. Men det ble da merket nesten 20 unger.



Vanligvis blir det ikke så veldig mange funnene ut av denne grisejobben, men tilfeldig nok fikk jeg i juni melding om at en av 2011 ungene, også fra Gjersrudtjern, var funnet død i Salut. Det er nesten helt nede ved Marseille!
Trostingen har totalt sett blitt litt rar i år. Fant et svarttrostreir tidlig i mai og ingen etter det. Selv ikke der jeg er godt kjent og vet om mange av gjemmestedene deres. Men de fikk ut unger, jeg så dem jo i juni! Rødvingene derimot var på alle de stubbene de skal. Pluss noen. Faktisk var det bare et av alle de kullene jeg fulgte som ble predert.
Måltrost står med 0 i pullusprotokollen. Det er første gang! Det samme for de store kassene. Måren tok tidlig det eneste kattuglekullet og den kvinanda jeg plukket ut av en kasse hadde jeg merket 300 meter borti veien for 3 år siden! (Vel det var foresten et kattugle kull til, men de satt oppi skogen og hoiet den kvelden jeg kom for å merke dem. Litt som da vi var på tårnfalktur.)
Trøsten får være at rødstjerten som hekket i en perleuglekasse faktisk fikk ut 7 unger.

Det ble på disse tider også merket snaut 300 meis. Av hele to arter…. De var sene og veldig spredt i tid. I fjor gjorde jeg unna nesten alle blåmeiskullene på to ettermiddager i mai. Og det siste kullet 1. juni. I år var det egg og eksplosjonsklare kull side om side fra 29. mai til 17. juni. Forundelige greier.

Noen sommer-aktiviteter litt utenom pleier jeg å få tid til. Nattravn ble det dessverre dårlig med i juni, men med litt overtalelse fant vi en fyr 15. juli som ville.


Tårnseilere har jeg blogget om før. Det ble bare en økt i år. Litt magert resultat, men jeg ser i etterkant at jeg var ca 3 uker senere ute en det året jeg fikk flest.

Taksvaler er en tredje sommerart. De hekker sent og ungene overnatter i reiret en periode etter at de blir flygedyktige. Sånt må man jo benytte seg av. Utrolig nok har jeg ikke fått en eneste kontroll mellom årene i denne kolonien selv om jeg har hatt inne over 40 fugl.

Siste helgen i juli pleier jeg å ta en morgen med nett ved Gjersrudtjern. Men først må det slås litt brennesle og friseres litt på de ivrigste krattene. Denne gangen slapp jeg billig. Tommy var så klar for å komme i gang at alt jeg trengte å gjøre var å legge klar stenger og barduner! Takk for den.

Søndagsmorgenen ligner ikke overraskende på de tidligere årene. Litt mindre fugl uten at jeg har noen god forklaring på hvorfor. Litt mindre munk enn i fjor, men da var det veldig bra, litt lite av de vandlige som ”bare er der” (meis og fink)og faktisk ikke en eneste trost!

Trøstefuglen kom ganske tidlig:

1k rosenfink.


Helt tilslutt må det bare med bilde fra høstplanleggingen. De har faktisk fått så mange brødskiver at alle fem ble merket allerede i august!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar