tirsdag 22. mai 2012

17. maihelg på Sørlandet.

Mai og langhelger har figurert på denne bloggen tidligere. Med en inneklemt fredag ble det tid til en Sørlandstur. Det er den klassiske stærkassetiden.

De skuffet ikke i år heller.

Ble bare 2 kull. Er egg i en tredje kasse og det styrer en uparet fyr rundt og prøver seg på alt og alle. Mye kreativ herming og forsøk på reirbygging.

Sånn så tårnseilerkassen ut morgenen etter at den ble åpnet.


Grunnet blåst og alt for mye annet gøy å finne på kom nettene aldri opp. Fant småfugltrøsten i årets første kjøttmeis kull. 8 av 9 var store nok til å merkes.
Et av prosjektene var å fange litt voksen svartbak. På en rekognoseringsrunde ble vi angrepet av en hvitkinngasse! Sånt er jeg uhyggelig svak for:) Det er den første der nede jeg har fått tak i.

Flink fyr. Håper de forter seg på sjøen. Det er mink like rundt hjørnet.

Svartbaken er for de som ikke vet det kjempe diger. Jeg var ikke helt komfortabel med å ta pene ”fugl i hånden bilder” alene med nærmere 2 kilo rovfugl.


Svaning ble det lite av. Bommet på den eneste jeg ville ha. Fikk ettermontert på en dårlig samvittighet fra et tidligere år. Hun har vært der hele tiden, men først nå var hun de avgjørende 20 cm nærmere.
Morsomste svaneavlesning var 01C, den aller første svanen jeg fargemerket. Jeg har ikke sett henne på to år!

Jeg har i flere år fånyttes lett rundt i skjærgården etter hekkemåker med fargering. Nå sto det plutselig to der! En svartbakhunn, uten reir, inne i Tvedestrandsfjorden er merket på Østre Klovholmen i Mandal i 2006. De første årene av livet er hun sett jevnt på forskjellige steder på Lista.
En gråmåke hunn ytterst i Tromøysundet er merket på Røyrholmen, også det i Mandal, i 2007. I mellomtiden er hun bare sett en gang. I Hirtshals i juni 2010. Nå stå hun og tigger hos en ung hann og det blir vel ikke noe orden på hekking i år.

De er der ute, men man må som nevnt ut dit å lete!




Knoppsvane 0+1
Hvitkinngås 1
Hettemåke 1
Fiskemåke 6
Svartbak 4
Kjøttmeis 8
Kråke 4
Stær 11

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar