fredag 16. desember 2011

Klasebomber

De er mange, og de fleste eksploderer når du tar på dem. Jeg snakker heldigvis ikke om de ordentlige, men om vår alles kjære blåmeis (og andre meiser).

Tidligere har jeg nevnt at det var hektisk, spesielt siste ferieuke i år, men da var det reising, lange dager og på-tå-hev (i egen hage) for å hindre nabokattene i å få et lett måltid som gjorde meg sliten.

Nå var det mengder av meis ved Øyeren 29. oktober og 26. november som var årsaken. Allerede ved åpning av nettene ble det hørt mye fugl i nærheten, og etter 3-4 minutter var det ca. 30 fugl i nettet inkludert kontroller første gangen. (Kvelden før ble også noen fugler ringmerket). Andre gangen viste det seg ved opptelling at det i løpet av kort tid var kommet 50 fugl i nettet, noen fløy faktisk i mens fugl ble plukket, noe jeg ikke kan huske blåmeis har gjort før.

Da skjønte jeg hvorfor man på Revtangen måtte stenge nettene p.g.a. blåmeisene, for det måtte jeg også gjøre nå. Etter vel 1/2 times pause (26. nov) valgte jeg å prøve litt til, og i løpet av halvannen time var nesten 30 flere fugler fanget, et antall som også er over god fangst på en vanlig hel dag der.

Resultat Øyeren disse 3 dagene
Flaggspett 1
Rødstrupe 1
Løvmeis 3
Granmeis 1
Svartmeis 1
Blåmeis 58
Kjøttmeis 37
Pilfink 3
Grønnfink 1
Gråsisik 1
Sum107

De andre helgene i november merket jeg fugl i egen hage.
Resultat Sagdalen
Rødstrupe 1
Blåmeis 37
Kjøttmeis 26
Skjære 3
Gråspurv 3
Pilfink 9
Dompap 2
Sum81

Neste lyd fra meg kommer nok litt ut på nyåret, sikkert med, som vanlig, klaging over lite fugl i egen hage og mye blåmeis ved Øyeren.

GOD JUL!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar