torsdag 6. oktober 2011

Høstferie.

Original som jeg er gikk denne ferieturen også til Sørlandet.
Planen var å fange minst like mye trekkende småfugl som på samme tid i fjor. For så å toppe det med en slump perleugler. Sånn ble det ikke.
Heldigvis gikk jeg ut i mørket den kvelden vi kom ned for å gjøre klar et nett til morgenen etter. Da satt en perleugle i tretoppen over meg og småklaget. Kunne ikke lukke nettet og gå og legge seg da? På med lyd og to helt kule småtroll fanget på en time.

Klassisk 1k uten kontraster i svingfjærene.

Det skulle vise seg lurt å bruke muligheten mens den var der. Resten av kveldene fikk jeg ingen ting selv med nytt lurt oppsett og masse lyd. Tåke eller mye vind og byger får ta skylden.
Da mengde-merkingen ikke gav videre uttelling, fikk utrolig nok ikke en eneste rødstrupe!, gikk jeg over til å spille sære oktoberlyder. Sånne østlige ting med høyfrekvente pip. Det virket litt, men bare på mer kjente arter.
Fuglekonger er hyggelige høstskapninger når de kommer i små mengder.

Trekryper og toppmeis liker tydelig vis også pipelyder.
På sjøen var det mest tåke og bare en fargemerket måke. Skarv og ærfugl lettet på langt hold.

Tror denne gjengen kan ha litt av skylda.

Disse to derimot var svært så tillitsfulle.

1k gråstrupedykker og horndykker.

Når ikke nett og mengdemerking vil seg får man ty til brød og gå etter antall kilo.
Det var vesentlig mer svaner å se rundt forbi enn i sommer.

Kamera er fint når man lurer på hvem man ser i tåka. 21C.

Ikke alle ville leke den leken jeg ville, men det blir alltid noe. Et par av de med bare metallring får vente til neste runde. En av de to jeg fikk viste seg å være 11C som allerede på et år har klart å miste ringen sin. Godt vi har gått over til ny, seigere type. Den andre så jeg fort at jeg bare måtte få tak i:

Årets andre med dansk ring. (Den forrige heter J2988.)

Nymerkingene er pent fordelt på unger, hunner hvor hannen allerede hadde ring og noen slengere. Før jeg vet ordet av det finner jeg dem vel hekkende et eller annet sted neste år.


Resultat
Knoppsvane 8 + 2
Perleugle 2
Svarttrost 3
Måltrost 4
Munk 5
Gransanger 4
Fuglekonge 7
Toppmeis 1
Blåmeis 4
Kjøttmeis 9
Spettmeis 1
Trekryper 1
Bokfink 1
Sum50

Nok en bra tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar