lørdag 25. juni 2011

To morsomme

Pullussesongen er ikke over ennå, men et par morsomme arter de siste dagene synes jeg fortjener en liten blogg.


Sandlo

Den første ble ganske tilfeldig.Jeg har riktignok fulgt med dverg- og sandloene på Fornebu ganske mye i vår for å se etter kyllinger uten å se en eneste en. På torsdag kjørte jeg gjennom Sørenga og får øye på en lo. Min første i det området. Det er bare å snu og parkere bilen og det første jeg ser er mor sandlo og tre dunballer med bein. Når jeg går mot dem ser jeg bare en som løper over en topp og gjemmer seg. Jeg etter uten å se noe mer til den eller de andre. På vei tilbake kikker jeg over skulderen og ser at den er i farta på nytt. Nå ser jeg hvor den ligger og da er saken grei.


En av skogdueungene for en uke siden. Søt?

Skogdue hekker antagelig på Fornebu hvert år, men såvidt jeg vet har det ikke blitt konstantert med sikkerhet. I fjor flyttet jeg to av perleuglekassene mine fra Maridalen til Fornebu siden de ikke virket. I år var en av kassene i bruk og i dag var to unger klare for merking.


En av skogdueungene i dag

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar