torsdag 14. oktober 2010

Høst på Sørlandet.

Også i år ble det tid til en liten høstferie. I år med knallvær i motsetning til i fjor da det regnet horisontalt i to døgn.
Lørdagen var litt for blåsete for nettfangst, men du verden så mye fugl! Tusenvis av rødvingetrost og finker som skulle nordover. I løpet av et par timer dro det over drøyt 30 musvåk også. Sjelden opplevelse!

Søndag morgen var jeg mer på hugget og kom jeg meg ut før det ble lyst og fikk på lyd. Det gav fort resultater. Forsøkte ved en anledning korsnebblyd, det var en liten gjeng i området jeg hadde litt lyst på. Valgte feil CDspor og vips hadde jeg 18 brunsisik på neste runde! De var helt kanelbrune, men med mål godt over det som står i boken. Kanskje de ikke har lest den?


Noen har rød kalott, andre bronse faget, denne hadde gullkalott!

Litt fuglekonge var også på farten. Merkelige små skapninger. De er ikke i all verdens god kondisjon. Flere var så pjuske at de ikke ble med inn for merking, men måte slippes der og da.
En annen art som reagerer fint på lyd er bjørkefink. Ikke når vi forsøker på Fornebu, men disse som er på trekk. Lettplukket og lett bestemt er de også.
Totalt ble det 125 fugl merket denne dagen + kontroll av noen av årets kjøttmeisunger.

For å slippe køkjøring tok vi fri mandagen også. Fangstmessig lignet den mye på dagen før, men med vesentlig mindre av det meste annet enn bjørkertene. Påfallende mindre fugl i terrenget også. Fikk inn to helt ordentlige gråsisiker. De stemte med bruksanvisningen!
Dagen gav ”bare” 70 fugl merket!

Noe svaning fikk jeg selvfølgelig presset inn i programmet. Mange av dem lå andre steder enn de pleier, så uttellingen ble dårligere enn forventet. Må dessverre begrense fangstiveren litt da fruen av en eller annen grunn ikke er så fasinert av svanefangst lenger… Ble bare tre nymerkinger, men fikk tak i nok en kontroll med dansk ring! Nummeret ved siden av den jeg hadde inne i juni. Noen som er overrasket over at de er et par?



Sørlandet - 10.-11. oktober
Knoppsvane3
Gjerdesmett4
Rødstrupe21
Svarttrost5
Rødvingetrost6
Munk1
Gransanger8
Fuglekonge18
Blåmeis9
Kjøttmeis23
Spettmeis1
Bokfink5
Bjørkefink56
Grønnfink3
Grønnsisik10
Gråsisik2
Brunsisik24
Sum199

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar