mandag 20. september 2010

Brød-tam stokkand dro til Russland!


Vis Anas platyrhynchos i et større kart

Siden midten av 90-tallet har jeg tilbrakt mye tid i parkene i og rundt Oslo med kneipbrød, stålringer og merketang. De fleste sitter nok med et inntrykk av at våre lokale, håndtamme, brødsmule spisende stokkender er svært lokale. Det er nok en del av dem også, men slettes ikke alle. Antallet stokkender i parkene om vinteren er langt større enn om sommeren, så et eller annet sted må de jo ta veien. Til tross for at jeg har merket flere hundre stokkender, har jeg aldri fått gjenfunn på noe særlig imponerende distanser. Året 2008 satset jeg hardt på parkmerking hele året. Det resulterte i at jeg merket 227 stokkender i og rundt Oslo, stort sett på brødsmulemetoden. 22 oktober 2008 var en slik dag. 3 stokkender ga jeg ring denne dagen. Turen var lagt til Asker sentrum, hvor det mates mye ved en parkeringsplass.

En stokkand hann jeg merket denne dagen har valgt å ta turen østover. Faktisk hele 1179 kilometer fra merkestedet til et vann som heter Livoyarvi. Her ente den sine dager i mai i år, skutt. Nå er ikke vi akkurat begeistret for vårjakt, men dette gjenfunnet var jo mildt sagt overraskende, så jeg synes jeg måtte dele dette med dere.

Merket:
386805
Stokkand Anas platyrhynchos, 1K+ hann
Asker Sentrum, Akershus, Norway
22 oktober 2008

Skutt:
386805
Lake Livoyarvi, Kostomukskiy District, Russian Federation, Karelia
7 mai 2010

Avstand fra merkeplass: 1179 kilometer
Retning fra merkeplass: 54 grader (NØ)
Tid mellom merking og gjenfunn: 562 dager

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar