torsdag 5. august 2010

Flere taksvaler.

Litt stille på bloggen for tiden? Jeg vet det flere enn meg som er aktive og har spennende ting i fangsten. Det er bare å ta frem tastaturet!

Det var nå en snau uke siden jeg fanget taksvaler sist. Forsøkte lenge på et enkelt reir i helgen uten å lykkes. Var ikke rask nok med håven på første forsøk, etter det gikk de ikke på reiret når jeg var i nærheten.

Tok derfor en ny kveldstur til kolonien jeg fanget ved sist. Når de mater er de ikke helt med, men som sist hadde jeg bedre utelling en kort periode litt etter 21.


Store deler av et kull.

Nå er ungene ute og flyr, men overnatter i reiret. Det samme gjør foreldrene.


Ungfuglene er lett kjennelige på lyse spisser på tertierene.


Da har gul basis på undernebbet og skittengrå strupe.


De voksne har helt svart nebb og hvit strupe.

Det kommer ikke så godt frem på disse bildene tatt i dårlig lys at de voksne har blåglinsende fjær ikke bare på ryggen, men på hodet også.

Det ble åtte til.
Seks unger og to voksne.

1 kommentar:

  1. Enda en fin fangst, og kjekt å lære hvordan se forskjell på ungfugl og voksne. :)

    SvarSlett