søndag 6. juni 2010

Oppdatering fra Fornebu - del 1


Er for tiden sykemeldt pga. ryggproblemer så det har blitt lite fornuftig gjort fra min side siste måned. Begynte med en fin plan om vintererlemerking i Øverlandselva i Bærum, men der startet det dårlig med høy vannføring slik at jeg ikke fikk spent nett over elven - fikk dog kartlagt antall territorier så noe godt kom utav den tanken. Etterhvert fikk jeg beskjed om ikke å bli sittende stille i en sofa, så da tenkte jeg at jeg likegodt kan dra ut på Fornebu - her kan jeg om ikke annet tusle i solen å synes synd på meg selv. Det første jeg fikk med meg var ihvertfall at kattugle ungene vi merket på reparere nett arrangementet hadde lagt på seg litt og nå flydd ut...


Meisekasser har vi jo på Fornebu også, så tanken var at jeg da kunne ta med de som evt. trenger tall til lisensen - men det var det visst ikke noen som trengte, så da endte jeg opp med å gå runden selv. John Martin startet med å sjekke over kassene i Storøykilen den 21. mai, jeg gikk over og sjekket kassene på Lilleøya den 25.mai. Endel spredning på kullene, men 3. juni var jeg utover igjen og da fikk jeg merket det som var klart i Storøykilen.

Dagen etter var jeg på behandling, men dro ut igjen på kvelden da jeg hadde klart å overbevise Carsten om at det var utfløyne hornugleunger i Koksa. På veien ut dit fikk han for seg at tårnfalkkassen burde sjekkes. Om ikke annet for å bekrefte eller avkrefte at det var fugl der.

Det var en meget fornøyd fyr som kunne konstatere at seks egg har blitt til fire unger- akkurat store nok til å få en blank fin ring. Snill som han er sendte han også to av ungene ned i pose til den halveis invalide karen under treet slik at han også kunne bli med på moroa - hyggelig han Carsten! :D


Nå skulle det etterhvert vise seg at hornugleungene var vel utfløyne for å si det slik - så der endte vi opp med kun å studere hvor effektiv kamuflasjepositur og piiip'ing egentlig er for å gjemme ugleunger som ikke vil bli sett. Om ikke annet så fikk vi preget en gjeng med småbrisne ungdommer på søte fjærballer i toppen av trærne. Litt usikker på hvor vellykket det var...

Neste oppdatering kommer når jeg kommer meg hjem fra Lilløyplassen senere i kveld...

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar