mandag 14. juni 2010

Carsten inspirerer...

Denne helgen var jeg i Østfold for å hjelpe naturvernforbundet der med ett arrangement ved en dam, dvs. prøve å fange litt fugl for demonstrasjon for besøkende barn. Arrangementet ble en suksess med mellom 300 og 400 oppmøtte. Det var lite fugl som gikk i nettene når det var så mye folk, men 2 munk, en rørsanger, en bokfink samt en rørsanger fikk ring. Forøvrig hadde dammen toppdykker med pullus, det samme hadde både sot- og sivhøna, men disse holdt seg langt unna oss mens vi holdt på.

Når jeg da overnattet hos kjente der nede hørte jeg nattravn idet jeg kom dit på lørdagen. Inspirert av Carstens opplegg foran her tenkte jeg at på tross av ryggen burde dette være overkommelig - det var bare ca 150 meter fra der jeg sto og hørte lyden. Søndag kveld fikk jeg med vertskapet til å bære stenger og utstyr, og bort på hogstflaten tuslet vi. Vi hadde knapt satt på lyden før nattravnen kom over nettplassen. Den svirret gjentatte ganger rundt nettet med kraftig territorieklapping med vingene og noen korte skrik/pip. Den brydde seg ikke om meg og følget i det heletatt og på det nærmeste var den knapt 2 meter fra oss mens den markerte... ett flott skue!

Men gikk den i nettene - å neida...

Den hadde 3 slike runder før den satte seg på en stubbe 5 meter unna og sang for full hals - denne karen var skikkelig territoriell. Men så strøk den over nettene og forsvant til en annen del av territoriet sitt. Så gikk det en halv time uten at vi hørte eller så noe mer til den. Jeg begynte å frykte at lyden var av en for sterk hann og at den hadde gitt opp å jage bort jyplingen. Det var blitt sent og følget skulle på jobb halv syv så jeg sa at vi fikk pakke ned nettene. Jeg lot lyden stå på mens vi tok ned nettene. Jeg hadde akkurat rullet sammen det siste nettet då kjekkasen kom for full musikk over hodet vårt igjen. Han som var med ble så opprømt at han krevde at vi satte opp nettet igjen!

Som sagt så gjort. Den kom igjen flere ganger på samme måten og den hadde minst 6-7 nestenitettet opplevelser, men strøk over hver gang. Dessverre...

Det er ikke alle gode ideer som lykkes og denne gangen var en slik. Men rugda spilte hele tiden rundt oss og masse flaggermus svirret i natten så det ble en fin opplevelse uansett. Og da har jeg ihvertfall ett prosjekt jeg kan få gjort senere i sommer - det var nemlig 2 nattravn som sang samtidig på denne lokaliteten! Jeg nevnte i Carstens innlegg forran her at jeg ikke var sikker på om den var pen eller ikke..

Men når den hadde territorieflukten og dalte på stive vinger rundt oss og satt på stubben like ved og sang - da var den virkelig flott!!

1 kommentar:

  1. Jeg kan levende forestille meg at ungene hadde en alle tiders opplevelse den dagen og at du sannsynligvis vekket fugleinteressen hos flere av dem. Har jo selv sett hvordan iveren og gleden nærmest stråler fra øynene til barna når du lar dem få nærkontakt med fuglene som har gått i nettet på Lilløyplassen.

    Krysser fingrene for at noen små nattravner får ring rundt foten litt senere i sommer!

    SvarSlett