torsdag 3. juni 2010

Carsten høster frukter av tidligere innsats. Del 2

Våren er gøy. Det skjer noe hele tiden!
Noen som husker spesialkassene for gråfluesnapper jeg nevnte i april? I går fant jeg ut at minst en av dem virker!


Stas. Fire egg allerede.

Serverer bilde nå, det er jo ikke gitt at dette blir noe av. Ligger utsatt til for mange røvere. Som grønnfinkene jeg skulle merket i går. De var borte og restene av reiret lå på bakken.

Jeg har tidligere vært inne på hvilke kasser det er enklest å merke i. Sideåpning er lurt. Har det på en del uglekasser også, men det tok litt tid før en av dem var i bruk og kunne av fotograferes.


Ser han fornøyd ut?

Det har kommet et par kommentarer på min lite flatterende framsyning av kråkeunger. Håper på tilgivelse ved å vise denne:


En bukett som viser hvor tøffe de egentlig er.

Ellers går dagene til ymse pullusmerking. Gråtrosten er ikke så synkron i år som i fjor, så det blir bare en her og en der. Litt det samme for meisene. To kull har fløyet ut, en hel del ligger på knøttsmå rosa unger og noen har egg fremdeles.


Og noen har vært i krigen. Og tapt.
Hos naboen derimot lå det nå fem blå egg i ett nytt barkereir oppå mosereiret kjøttmeisen ruget i for 14 dager siden.

Det er ikke kjedelig der ute.



2 kommentarer:

  1. Han ser fornøyd ut.. og langt fra så konsentrert som når han var på heldagsjobb. ;)

    Kråkeungene viser seg også fra en mye penere side denne gangen!

    Barna i min blåmeiskasse var nok også på den tapende side i krigen. Heldigvis har det gått bra med kjøttmeiskullet da.

    SvarSlett
  2. Gråfluesnappere er svært utsatt for predasjon. Tips: heng kassene oppunder taket på uthus, hytter og koier. Da er de ikke så lett synlig for kråkefugler og andre reirplyndrere.

    SvarSlett