tirsdag 6. april 2010

Parkfangst uke 12 og 13.

To tunge uker i overgangen vinter til vår. Dette skjer like plutselig hvert år. Som PK skriver i innlegget unner, det er så alt for mye man ønsker å se og gjøre at man, og ens koner, blir rett svimle.

Strikknettet som ble kjøpt inn i høst har blitt hentet frem igjen nå som telen har gått. Tanken var å få fatt i noen av alle hettemåkene som gladlig spiser brød. Naiv som jeg er trodde jeg det skulle bli enkelt, de står jo flere i høyden og jafser i seg. Men de er et lite hakk for smarte. 8 m sammenbrettede nett og to 10 m lange strikker er skummelt. De går ikke ned overhode! Prøv derimot å legge brødet 30 m lengre bort på plenen, da kommer de som en kule.

Det som derimot virker er den elektromagiske utløser mekanismen. Patenten er denne: http://www.youtube.com/user/moudrydauby#p/a/u/1/BYiN6JApgzQ
Med litt loddebolt og biter fra en god fe i Mjøndalen kan jeg nå løse ut nettet fra bilen eller kontorvinduet. Det siste fikk en svarttrost erfare. Nå gjenstår bare å finne ut hvordan få fuglene til å sette seg på ønsket sted…

Etter tre oppsett i duskregn på steder med til dels mye fugl er motivasjonen på et lavmål. Håpet nå er at i det minste en ringdue eller to gidder å rusle inn på forhaugen.

Gåsefangsten finner jeg heller ikke helt ut av, når det er mye folk ute spiser de av hånden. Morgenen etter når jeg kommer alene vil de stort sett ikke ha brød.


Mange synes det er rart jeg tør fange svaner. De er jo sinte og biter. De aner ikke hvor mye verre disse kameratene kan være når de får tak på innsiden av armer og lår!

Kanskje på tide å jekke seg ned noen hakk, ikke ville så mye på engang?


På tross av surmulingen er det noen som har fått ring:
Grågås 3
Stokkand 6
Sothøne 3
Kvinand 1 (den dieselvåte Johnny har fortalt om)
Bydue 2
Hettemåke 2
Svarttrost 1

Som alltid bringer våren med seg en del avlesninger av ringer når trekkfuglene kommer tilbake. En av Norges eldste grågjess, hun med halsringen B TC, er for eksempel tilbake.
På Hengsenga så vi en grågås V HJ, han er merket på Herøy i 2006.
Har sjekket hundrevis av måkebein, men bare funnet en plastring. En ganske lys 2k gråmåke vimser rundt på Sandaker / Sagene med en norsk ring som begynner på J. De tre siste tegnene fikk jeg ikke tak på med håndkikkert.
Det er bare og komme seg ut og følge med!

4 kommentarer:

  1. Gratulerer med blogg nr 100! Og takk til alle som har bidratt!

    SvarSlett
  2. Den youtube videoen der må jo gi grunnlag for masse inspirasjon!? Det kommer flere muligheter... Grattis med blogg nr. 100, og takk til Carsten for inspirerende merkegruppe lederskap og til John Martin for denne supre bloggen!

    SvarSlett
  3. Enig i ovenfor nevnte kommentarer - er stolt over hva dere i gruppa har fått til - bloggen har blitt veldig bra og variert!

    Carsten skal som nevnt over ha masse ros for jobben han gjør - jeg er en silent partner når det gjelder gruppa. Carsten er den som holder orden på ringer og holder kommunikasjonen oppe!

    Er faktisk rimelig sikker på at gruppa vår er den mest veldrevne og aktive gruppa i landet i øyeblikket...

    Job well done, carsten! :D

    SvarSlett
  4. Takk for mange hyggelige ord!
    Jeg fant botemidlet mot tungsinn ved Østensjøvannet i går kveld, se eget innlegg.

    Det gleder meg veldig vis flere enn meg synes det er positivt at det skjer litt her i byen. Variasjon og samarbeid er kanskje noe jeg har nevnt som verdifullt tidligere?
    Har også fått høre fra Ringmerkingsentralen at vi har ting på stell. Det er ikke bare min fortjeneste. Det skal gis ros til gruppas medlemmer for å være aktive og ta tak i utfordringene når de dukker opp.
    Kommunikasjon er et nøkkelord her!

    SvarSlett