mandag 12. april 2010

Carsten forbereder merkesesongen. Del 3.

Omsider har det meste av sneen forsvunnet og det var på tide med vårsjau ved Gjersrudtjern. Slo i hjel snaue fem timer der ute søndag morgen i et etter hver aldeles vakkert vårvær. Mye lyd i fuglekoret var det også. Greit å frisere litt av vegetasjonen nå før løvet spretter. Det gror voldsomt der ute. Forsøker og holde litt av krattet ned mot 3 meters høyde. De nye nettplassene jeg har sett meg ut får vente noen uker, vannet går for tiden langt utover sine normale bredder.


Et bra vårtegn!

Fikk hengt opp et par fuglekasser til og sjekket at de gamle fremdeles lever. Fant en kassetegning i fuglevennen en gang i vinter. Nytt og spennende må alltid prøves. Oppskriften finner du her; http://www.fuglevennen.no/innsendt/pdf/oppslag/84/4911943cabf56/fv_1-07_v_r.pdf Måtte bare endre litt på konstruksjonen, jeg har aldri likt bakstykker som går opp forbi taket. Det må bli utett!


Kasse for gråfluesnapper.


Når jeg først var der ute var det veldig naturlig å sette opp et par nett for å se hva som beveget seg nede i krattene. Svaret var, ganske lite. Noen meiser gikk på frø, resten på lyd. Nesten som i september. Bare gransangerne nektet og samarbeide.


Jernspurv 1
Rødstrupe 1
Blåmeis 2 + 2 kontroller fra september
Kjøttmeis 2
Sivspurv 1 + 1 kontroll fra september (Det er litt fasinerende å tenke på at hun kanskje har vært en tur i Spania siden sist jeg så henne.)



I mangel av noen kule føtter tok jeg bilde av et kult nebb.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar