søndag 10. januar 2010

Parkfangst uke 53 og 1

Under 15 minusgrader de aller fleste dagene disse to ukene. Blir ikke store fangster av slikt. Men det er jo dumt å sitte inne å vente på våren, litt går det an å få til om man bare kler skikkelig på seg.
Nyttårsaften var det for eksempel ikke så galt i Frognerkilen.



De store fuglene på bildet hadde riktig nok ring, men jeg fikk lest av alle fem. Legg merke til hybridgåsa midt i bildet. Den er merket tilbake i januar 1996. Den eldste av Kanadagjessene er merket i april 1997. Resten i dette århundret. Forsøkte meg litt på gråmåkeringer også, men fikk ingen komplette koder. Den jeg klarte flest siffer på ble merket på Ytre Vassholmen eller på Alv som pullus 24. juni i fjor.

Litt mer fres over alderen på en stokkand jeg snublet over på Vaterland i romjulen. Han var merket av PK ved Akerselven et sted i 1998.

2. nyttårsdag var jeg en liten sving innom Østensjøvannet igjen. Mest for å se om det sto til liv i kulda. Der traff jeg John Martin som fikk en praktisk demonstrasjon av hvordan man lurer til seg en sothøne.


Disse hanskene måtte vaskes etterpå Sothøner er sjeldent fulle av grønt.


En grønnlandsmåke har vært så hyggelig å gjeste hovedstaden de siste dagene. Dette har ført til et par besøk på Rådhusplassen og tilstøtende brygger. Litt overraskende kom enkelte av gråmåkene så nærme at de bare måtte få utlevert en ring.


Enkelt summert gir dette:

Stokkand 11
Sothøne 1
Gråmåke 7

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar