tirsdag 8. desember 2009

Østensjøvannet 8 desember



















Stjertand 1K hunn ringmerket 8 desember


En stjertand hunn har oppholdt seg i Østensjøvannet i hele høst. Den ankom trolig i september, da hele 6 stjertender dukket opp i nordenden av vannet. Etterhvert forsvant alle bortsett fra denne ene hunnen, som sannsynligvis ble igjen ufrivillig grunnet en skadet vinge. I perioden den har vært her har den lært seg å spise brød og vingen har grodd ordentlig. Vingen henger litt fortsatt, men fuglen er nå flyvedyktig.

Jeg tok meg en tur til Østensjøvannet i dag morges for å sjekke hva som har valgt å tilbringe begynnelsen av desember i det for det meste tilfryste vannet. Her yrte det av liv som vanlig. Det meste av fugl oppholdt seg rundt broa ved grensen til Bogerudmyra. Resten av vannfuglene var ved utløpet av Bølerbekken. Her fant jeg også overraskende nok igjen stjertand hunnen. Er man en gakk gakk og kommer på et visst hold av meg, er man nærmest dømt til å ende opp med en metallring rundt foten. En litt for ivrig stjertand havnet derfor i mine hender...

Ellers var det uvanlig mange sothøner på Østensjøvannet for årstiden. Minimum 45 stk! Fire av disse sothønene fikk også ring av undertegnede denne dagen. Mon tro hvor disse blir av når vannet fryser enda mer til? Håper de merkede individene vil gi svar…!

Info om aldersbestemming av stjertand:
http://www.npwrc.usgs.gov/resource/birds/duckplum/pintail.htm




1 kommentar:

  1. Godt jobbet! I følge Norsk ringmerkingsatlas var det pr 2000 kun merket 13 stjertender i Norge.

    SvarSlett