onsdag 13. mai 2009

Les av ringene med kamera

I vinter og vår har jeg økt innsatsen med å lese av ringer på vannfugl. Helst skulle jeg merket noen, men kontroller er også viktig. Selv om de aller fleste er merket lokalt. Ender og gjess har store ringer som er lette å lese av med kikkert. Likevel har jeg funnet ut at det er enda lettere å ta bilde av ringene og sjansen for feil blir mindre.


Disse vakre føttene fikk jeg nettop tilsendt. Merket av Carsten i slutten av mars i fjor på Østensjøvannet og lest av ett år senere samme sted.
Foto: Inger Johanne Aag



Ekstra morsomt er det når det dukker opp langveisfarende. Sjansen er større på hettemåker, men ringene er vanskeligere å lese av. Tynne bein og mange tall er en dårlig kombinasjon. En hettemåke jeg fant på Østensjøvannet i midten av april var merket av Geoffrey Acklam i hagen hans på Stabekk i 2006.


Den på bildet under ble merket i Ålborg, Danmark 03.12.2008 som 3k+ hann. Kontrollert på Østensjøvannet 16. april og 11. mai. Jeg har ikke funnet noe prosjekt som bruker denne bokstav/tallkombinasjonen, men heldigvis klarte jeg å få lest hele nummeret på metallringen. Det ble ca 100 bilder før jeg var sikker på at jeg hadde hele.


Dansk hettemåke med fargering

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar